Autóvásárláskor számos szempontot figyelembe kell venni, hogy a számunkra ideális autót válasszuk. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen motor van benne, hogy hány lóerős, vagy mekkora az utas- illetve csomagtere. Fontos tényező a kivitel is, vagyis, hogy milyen karosszériatípusba tartozik az autó. Ez többek között lehet például coupe, kombi, vagy crossover. De vajon mit jelentenek ezek a kifejezések, és mi a különbség közöttük?
Az alapok
Mielőtt rátérnénk a típusok kifejtésére, tisztázzuk, hogy egyáltalán mi is az a karosszéria. A szó francia eredetű és kocsiszekrényt jelent. Alapjában véve az autó külső borítását szokás így nevezni, de valójában a váz és a padlólemez is a karosszéria részét képezi, amely alapján különböző csoportokra oszthatók a járművek.
A Body on frame karosszériatípust a kezdeti autógyártás során alkalmazták. Ez egy jórészt fából készült keret, amire ráépítették az autó többi elemét. Ezt a megoldást váltotta fel később az alvázas szerkezet. Az alváz tartja össze a kocsitestet, a futóművet és a hajtóművet, ezzel kellő merevséget adva az autónak. Legelterjedtebb formája a létraalváz, melynek neve igen beszédes, hiszen az alváz formája két hossztartóból és több, rövidebb kereszttartóból áll. A költséghatékonyság fokozása és a felhasznált anyagok mennyiségének csökkentése érdekében később kifejlesztették az önhordó karosszériát, melynek lényege, hogy az autó minden eleme alkalmas teherviselésre is, ezzel még merevebbé téve a járműveket. Végül, de nem utolsó sorban a térvázas karosszéria, ami az önhordó rendszert egy rácsos, térbeli vázszerkezettel ötvözte. Ennek előnye, hogy könnyebben alakítható, így több autó típushoz is felhasználható.
A karosszéria típusok
Sedan, vagy lépcsőshátú
Legfőbb jellemzője, hogy a csomagtartó ajtó nincs egybeépítve a szélvédővel, így az külön nyílik, miközben az ablaküveg fix marad. Ezen kívül jellemző még a merev tető, és a fix B oszlop, valamint hogy az autó három részre van tagolva : motortér, utastér, csomagtér.
Kombi
A kombi autókban a csomagtartó ajtó egybe van építve a hátsó szélvédővel. Éppen ezért általában nagyobb csomagtérrel rendelkeznek, mint a többi típus. Szinte mindig ötajtós, de létezik háromajtós kivitel is.
Ferdehátú, vagy hatchback
Kisebb méretű, inkább városi használatra ajánlott járművek. A teteje merev, és fix a B oszlop is, azonban a csomagtere jóval elmarad a kombi és a sedan méreteitől. Létezik három és ötajtós változatban is.
Egyterű
Ezek általában a nagy családosok számára ideális járművek, hiszen akár hét személy szállítására is alkalmasak lehetnek. A hátsó üléssor általában kivehető, vagy ledönthető, amivel növelhető a csomagtér mérete.
Coupe
A „kupé” eredetileg a sportos jellegű, két ajtós, négy, vagy öt személyes, csapott hátuljú autót jelentette, melynek nincs fix B oszlopa, és a csomagtartója is kicsi. Azonban manapság már elérhetőek a négy ajtós kupé modellek is, amelyek a nagy méret ellenére a coupe sportos vonalát követik. Ezt gyakran azzal hangsúlyozzák, hogy a hátsó ajtó kilincset az ablakkeretbe rejtik.
Cabrio
A típus ismertetőjegye, hogy a tető elem behajtható a csomagtartóba, ami történhet manuálisan, vagy gombnyomásra. A tető lehet flexibilis (általában bőr), vagy merev, azaz egymásra tolható lemezekből álló. Ezeknek a modelleknek a hátránya, hogy ha nyitva van a tető, akkor a csomagtartóban már nemigen marad hely másnak. Viszont pakolhatunk helyette a hátsó ülésre, ahol általában nagyon szűkös a hely hátul egy felnőttnek, ezért itt ritkán szállítanak utasokat a cabrio autókban.
Terepjáró
A terepjárónak az elsődleges célja, hogy bármilyen úton, terepen képes legyen haladni. Ennek a fajtának az egyik elengedhetetlen tulajdonsága az összkerék-meghajtás és a magasított alváz.
Városi terepjáró
Más néven SUV, amelyről korábban már részletesebben írtunk. Az utóbbi évek egyik legtöbbet eladott autó típusa. Általában magasabb alváz és összkerék-meghajtás jellemzi. A kedvezőbb fogyasztás érdekében a legtöbb gyártmány csak két kerék meghajtást kapott. Ezért a nagyon egyenlőtlen, sáros földes utakon már nem sokra megyünk vele.
Pickup
Ezt a típust könnyű megkülönböztetni a többitől, mert fő jellemzője, hogy az utasfülke után egy lapos, nyitott vagy zárt rakodó felület van. A nagy utastérnek köszönhetően kimondottan kényelmesek, gyakran csak elöl van ülés, amely három személy számára is alkalmas. Ezen kívül természetesen a nagy plató miatt haszonjárműként használhatók.
+1 Mopedautó
Egy mopedautó maximum negyven kilométer per órával képes haladni. Ám fontos tudni, hogy AM kategóriás jogosítvánnyal már lehet vezetni őket. Habár kifejezetten nem tartozik egyik járműkategóriába se, ugyanúgy kell rá rendszám, és érvényes műszaki vizsga. Rendkívül kicsi méretei ellenére több személy szállítására is alkalmas.