Autónk felkészítése egy hosszú útra kulcsfontosságú kérdés a családunk biztonsága érdekében. Ez számos ellenőrzést foglal magába, a gumiabroncsok állapotától kezdve egészen a hűtőfolyadék mennyiségének vizsgálatáig. Azt már előző cikkünkben megírtuk, hogy mely európai országban milyen szabálymódosításra számíthatunk és azt is javasoltuk, hogy az utazás előtt mindenképp keressük fel a CarTrend autószalon szervízét ahol tetőtől-talpig átnézik nekünk az autónkat és ha kell gyorsan és hatékonyan kijavítják a hibákat, hogy utána nyugodtan indulhassunk útnak.
Hogyan készítsük fel autónkat egy hosszabb útra?
Hurrá végre nyaralunk, mondják a gyerekek, akik önfeledten örülnek annak, hogy együtt a család és végre hatalmas élményekben lesz részünk. De nekünk felnőtteknek azért van dolgunk bőven, hogy a nyaralás valóban gondtalan legyen. Hiszen egy oda-vissza út könnyen akár 2000 kilométert is jelenthet, amit sokszor egy teljesen megrakott járművel teszünk meg. Ilyenkor autónk sokkal nagyobb terhelésnek van kitéve, mint általában. Az útközbeni meghibásodások elkerülése érdekében mindenképp nézzük át az autónk műszaki állapotát. Ha nem értünk hozzá, akkor ezt bízzuk szakemberre, például a CarTrend autószalon munkatársaira. Mert egy megelőző ellenőrzés mindenképp a családunk biztonságát szolgálja. Viszont amit mi is meg tudunk tenni, az a gumik állapotának ellenőrzése.
Mire kell tehát figyelnünk az abroncsok vizsgálata során?
A gumiabroncsok jelentik az egyetlen kapcsolatot a jármű és az út között. A sérült vagy lapos gumiabroncs túlmelegszik, ami idő előtti kopáshoz, megnövekedett üzemanyag-fogyasztáshoz, hosszabb fékúthoz és rossz úttartáshoz és akár defekthez is vezethet, ami akár egy súlyosabb balesetet is okozhat. Ezért a gumiabroncsok nyomásának és állapotának ellenőrzése mindenki számára kötelező feladat. De nemcsak akkor kell a gumik nyomását ellenőriznünk, ha nyaralni indulunk, hanem rendszeresen akkor is ha itthon vagyunk. Hiszen sokunk csak évente háromszor ellenőrzi a gumiabroncsokat, pedig a havi ellenőrzés lenne ajánlott. Az is igaz, hogy a mai modern járművek, már kijelzik, ha esetleg a kritikus szint alá csökken a nyomás. Ennek ellenére az ellenőrzés gyors és egyszerű folyamat. Általában az autó oldalán az ajtó mellett vagy az üzemanyagtartály sapkájának belső oldalán találunk egy táblázatot, ami mutatja, hogy mekkora kerék esetén milyen nyomást kell pumpálnunk az abroncsokba. Egyébként a gumi oldalfalának és futófelületének ellenőrzése feltárhat potenciális problémákat is. Tehát nemcsak a puha gumiabroncsot lehet így észre venni, hanem például azt is, hogy túl van fújva a gumink. Ilyenkor az abroncs erősen középen kopik. De, ha a guminkon kidudorodás látható, akkor az sérült és azonnal ki kell cserélni, mert annak használata már balesetveszélyes.
Milyen kopottságú gumikkal szabad elindulni a nyaralásra?
Sok európai országban a nyári és négyévszakos gumiabroncsok futófelületének mélységére vonatkozó követelmény: az 1,6 milliméter. Egyes országokban, például Svédországban, Finnországban, Észtországban, Litvániában, Szlovákiában és Szlovéniában azonban legalább három milliméteres futófelület-mélységet írnak elő a hatóságok. Ausztriában például télen négy milliméternél kisebb futófelület-mélységű gumiabroncsokkal nem lehet közlekedni. Na de térjünk vissza a nyaraláshoz. Ausztriában, Lettországban, Horvátországban, Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában és Macedóniában nyári és négyévszakos gumiabroncsok esetében legalább négy milliméteres futófelület-mélység szükséges. Ezért mielőtt útnak indulunk mindenképp tájékozódjunk, hogy az adott országban milyen mélységű gumikkal tudunk közlekedni. Miért fontos ez? Egyrészt mert, ha nem tartjuk be a helyi szabályokat akkor komoly pénzbüntetésre számíthatunk, illetve, ha tényleg kopott gumival indulunk útnak, akkor a saját és családunk testi épségét is veszélyeztetjük. Németországban például, ha kopott gumiabroncsokkal közlekedünk, akkor 60 eurós bírsággal kell számolnunk. Ha a rendőr úgy ítéli meg, hogy ezzel veszélyeztetjük a többi közlekedőt vagy balesetet okozunk, a bírság akár 110 euróra is emelkedhet.
Hogyan tudjuk ellenőrizni, hogy gumink profilmélysége megfelelő?
Az új gumiabroncsok futófelület-mélysége általában 7-9 milliméter. Tehát már szabad szemmel is látható, ha a gumink futófelülete már nem a régi. A gumiabroncs kerületén hat ponton, kis barázdák találhatók. Ezek keresztbe futnak a gumin. Ezeket a jól látható barázdákat futófelület-kopásjelzőknek nevezik. Ha a futófelület és a kopásjelző egy magasságban található akkor a gumit le kell cserélnünk, és ne feledjük, hogy párban kell őket ezt megtennünk. De ha nem ez a helyzet, akkor úgy tudjuk ellenőrizni gumink futófelületének mélységét, hogy a 100 forintos érmét hívjuk segítségül. A 100 forintos érme aranyozott széle pontosan három milliméter magas. Ha az érmét a gumiabroncs futófelületének közepéhez tartjuk, akkor láthatjuk, hogy az aranyozott rész még látható-e, vagy eltűnik a gumiabroncsban. Ha az aranyozott rész eltűnik, aggodalom nélkül neki vághatunk a kirándulásnak. Ha azonban az aranyozott rész egy része már látható, érdemes megfontolnunk a gumiabroncsok mielőbbi cseréjét. Ebben az esetben érdemes szintén felkeresnünk a CarTrend autószalon szervízét, ahol a munkatársak készségesen segítenek a megfelelő abroncsok kiválasztásában!
Mire érdemes még odafigyelnünk, ha a kiszemelt nyaralóhely messzebb található?
Amennyiben a járművünk meg van pakolva, vagy utánfutót is húzzunk magunk után akkor ajánlott a gumiabroncsok nyomását a „normál” szinthez képest 0,2-0,3 barral megnövelni, és ne feledkezzünk meg a pótkerékről, mankókerékről sem, hiszen a defektjavító habok nagy része nem sokat ér. Sőt van még egy fontos részlet. Ha könnyűfém kerekek vannak az autónkon, akkor többnyire van hozzá egy kerékőr is, aminek segítségével lehet csak a csavarokat meglazítani, hogy a kereket vagy a gumit cserélni tudjuk. Ha ez nincs akkor ott velünk akkor szintén nagy bajban leszünk.