A városi terepjárók, vagy ahogyan sokunk ismeri a crossoverek vagy SUV-k, népszerűbbek, mint valaha. De miért vásárolnak sokan ilyen típusú autót, miközben a kisebb méretűek nem is rendelkeznek összkerékhajtással, a nagyobb változatok igen, de azok pedig sarat csak akkor látnak, ha a lakott területen belül egy kavicsos, sáros utcába tévedünk. Természetesen az ilyen fajta autókból jobb a kilátás, de nehezebb velük parkolni, és valljuk meg őszintén többet is fogyasztanak, mint a kétkerék meghajtású testvéreik. Azt is érdemes megjegyezni, hogy hazánkban az autó, mint olyan státuszszimbólum. De mi van azokkal, akik sokat utaznak, vagy esetleg dinamikusan szeretnek vezetni, és értékelik a tökéletes tapadást? Nekik is kínál a CarTrend autószalon megfelelő megoldást. Számos olyan modell közül választhatunk, amelyek szedán vagy kombi karosszériával rendelkezik, de eközben összkerékhajtással is bír.
Milyen változatai léteznek a négykerék meghajtásnak?
Mielőtt belemerülnénk az összkerékhajtás előnyeibe és hátrányaiba, először nézzük meg, hogyan működik ez a hajtásrendszer. A négykerék meghajtás az autónk hajtási erejét mind a négy kerékre elosztja, nem csupán az első vagy a hátsó tengelyre. A csúszós útviszonyok esetén ez javítja a tapadást. De csodát ne várjunk tőle. A fizika törvényeit a négykerék meghajtás sem képes megváltoztatni. De milyen változatai léteznek ennek a típusú hajtásmódnak? Különböző típusú változatok léteznek, amelyek működésükben kissé eltérnek. A két legelterjedtebb változat az állandó- és a kapcsolható összkerékhajtás. Az állandó összkerékhajtásról annyit érdemes tudnunk, hogy folyamatosan hajtja a járművünk mind a négy kerekét. A hajtóerőt egy középső differenciálmű osztja el az első és a hátsó tengely között. Ez minden vezetési helyzetben optimális tapadást tesz lehetővé, mivel a két tengelyen kiegyenlíthető a kerekek forgási sebessége. A kapcsolható összkerékhajtással általában terepjárókban találkozhatunk, amelyek még terepfokozatokkal is rendelkeznek. Ezek a járművek, mint például a Mercedes G-osztály, vagy a Toyota Land Cruiser korábbi változatai tényleg azért készültek, hogy a nehezen járható utakon is könnyen tudjunk haladni. Szinte mindegyik autógyártó saját nevet adott az általa kifejlesztett rendszernek.A különböző autógyártók az összkerékhajtást gyakran AWD-nek, Quattro-nak, xDrive-nak, 4×4-nek, 4WD-nek, All4-nek vagy 4Matic-nak nevezik
Az összkerékhajtás előnyei és hátrányai
Ennek a hajtásmódnak számos előnye és hátránya van, amelyeket a döntésünk meghozatalakor érdemes figyelembe vennünk. Az első és talán legfontosabb, hogy az ilyen típusú meghajtással rendelkező autók jobb tapadással rendelkeznek, mint hagyományos társaik. Mert a hajtóerő mind a négy kerék között eloszlik. A másik fontos érv, amit meg kell említenünk az a nagyobb menetstabilitás, mert különösen kanyarokban javítja azt, vagyis a járművünk könnyebben irányítható marad. Azáltal, hogy a rendszer mind a négy kereket hajtja, hatékonyabb az erőátvitel is, ami jobb gyorsulást és gyorsabb haladást eredményez. Viszont mindez megnövelt járműtömeggel is jár. Gondolom már ebből mindenki kitalálta, hogy ez magasabb üzemanyag fogyasztással is jár. De, aki imádja az összkerekes autókat, az nem foglalkozik ezzel. Megér annyit, és ebben van igazság. Főleg, ha szeretünk lendületesen vezetni.
Mely márkák kínálnak összkerékhajtással szedánt és/vagy kombit?
Elsősorban az Audi, a Mercedes, a BMW és a Volvo rendelkezik olyan négykerék meghajtású rendszerrel, amelyet nem csak terepjárókba építenek be a gyártók. De nézzük is a részleteket. Az első állandó összkerékhajtású Audi az 1980-ban bemutatott Audi Quattro volt. Hajtásának újdonsága az volt, hogy nem kapott külön osztóművet, hanem mind a középső, mind az első differenciálmű a váltóházba volt beépítve. A differenciálmű háza pedig az üreges hajtómű kimenő tengelyének hátulján helyezkedett el. Az önzáró középső differenciálmű, amelyet számos Audi modellben megtalálunk, hosszirányúban beépített motorhoz csatlakozik, és ez küldi általában 40:60 arányban a nyomatékot az első és a hátsó tengelyre. Ennek köszönhetően a 80-as években a rali világbajnokságokon az Audi a Quattroval hatalmas sikereket ért el. Amennyiben mi is szeretnénk egy ilyen meghajtással rendelkező autót, nincs más dolgunk, mint felkeresnünk a CarTrend Autószalont, ahol például választhatunk egy fehér és egy szürke A6-ost is. A fehér színű összkerekes Audi 2014-es évjáratú, a szürkét pedig 2017-ben gyártották. Mindkettőben 2967 cm3-es diesel motor duruzsol. A fehér összkerékhajtással rendelkező Audit 5.799.000 Forintért, a szürke A6-ost pedig 7.999.000 Forintért vihetjük haza. Mindkettő úgy tapad az úthoz, mind bélyeg a borítékhoz. Lekaparni se tudjuk onnan.
A CarTrend Autószalonban összkerékhajtással bíró BMW-ét vagy Volvót is választhatunk!
Van egy álomszép fekete kombi 5-ös BMW a kereskedésben, amely xDrive rendszerrel rendelkezik. Ez a BMW-ékben 2003 óta az összkerékhajtási rendszer neve, amely elektronikusan működtetett tengelykapcsoló differenciálművel változtatja a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Viszont a BMW 1985 óta kínál személyautókat Allrad elnevezéssel. Az első BMW, amely ilyen hajtási rendszert kapott az a 325i Allrad volt, majd őt követte a E34-es 525iX. Ezek a BMW-ék viszkokuplunggal ellátott középső és hátsó differenciálművet használtak a kerekek közötti nyomaték elosztás változtatására. Na de térjünk vissza ahhoz az álomszép BMW-hez, ami a szalonban található, A BMW 530D Touring xDrive Individual 2020-ban gurult le a gyártószalagról és gyönyörű lazac színű bőr található benne. Az autó 265 lóerős, szinte minden földi jóval fel van szerelve, amire csak szükségünk lehet, és ezért 11.999.000 Forintot kell csak az asztalra tennünk. Nagyon jó ár egy ilyen BMW-ért! Amennyiben nem rajongunk a német autómárkákért, akkor választhatunk a CarTrend kínálatából egy összkerekes Volvót is. Ezért érdemes kipróbálnunk a V60-as T6 Recharge AWD Inscription Geartonic változatú Volvót. Égszínkék színe és fekete bőr belsője nagyon megnyerő. Amennyiben egy visszafogott, ámde elegánsan sportos autót keresünk akkor emellett nem mehetünk el. Ha kipróbáljuk akkor a 253 lóerő és az összkerék harmóniájának tökéletes egysége fog minket lenyűgözni. Az autó 2021-es és mindössze 11.999.000 Forintba kerül. De hazavihetjük részletre, lízingelhetjük is, de tartós bérletben is vezethetjük.