A KIA-t, vagyis annak elődjét 1944-ben Kim Chul Ho alapította. Most sokunk biztosan meglepődött, hiszen sokan azt feltételezték, hogy a dél-koreai márka csak a 80-as, 90-es években született. Pedig napjainkban testvérmárkájával, a Hyundaival együtt a KIA már a világ ötödik legnagyobb autógyártója és az elmúlt években az e-mobilitásra helyezte a hangsúlyt. Hiszen a márka elkötelezett a környezetbarát és az egyedi dizájnnal rendelkező járművek fejlesztése mellett. Ezért Szöul közelében egy kifejezetten a környezetbarát technológiákkal foglalkozó fejlesztőközpontot hoztak létre. Mert a koreai autógyártó évente az eladások több mint 6%-át kutatásba és fejlesztésbe fekteti. Ennek meg is lett az eredménye. A márka első elektromos autóját, az EV6-ot 2022-ben az Év Autójának választották. A KIA a személyautók mellett lakókocsikat, taxikat, buszokat, haszongépjárműveket is gyárt és értékesít. Hazánkban a legkedveltebb modellek közé a Ceed, a Soul, a Rio és a Sportage tartozik, de az E-Niro is nagyon közkedvelt, főleg a taxisok körében.
Hogyan lett a KIA a világ ötödik legnagyobb autógyártója?
Az 1944-ben megalakult vállalatot még nem KIA-nak hívták, hanem Kyongseong Precision Industry volt a neve. Az alapító eredetileg nem azért kezdett vállalkozni, hogy autókat gyártson, hanem kerékpárok készítésével szeretett volna foglalkozni. Majd ezt követte a motorok gyártása. A nevet 1952-ben „KIA Industries” -re változtatták, ami egyben az autóiparba való belépést is jelentette. Az első teherautók az 1960-as években készültek. Az első dél-koreai személyautók 1974-ben gördültek le a futószalagról. Az első ilyen jellegű jármű a Fiat 124 licence alapján készült, amelyeket olasz eredetű, 1,2-es benzinmotorral szereltek, és 65 lóerős teljesítménnyel rendelkeztek. Mindössze hét évvel az első KIA által gyártott személyautók piacra kerülése után Chun Doo-Hwan katonai puccs keretében átvette a hatalmat Dél-Koreában és ezzel az egész ipar is az irányítása alá került. A szabad piacgazdaságnak az új diktatúra szigorú szabályainak kellett megfelelnie. A KIA vezetői azt az utasítást kapták, hogy állítsák le a személyautó gyártást, és csak teherautókat építsenek. A cég ezért 1984-ben és 1985-ben leállította a személyautók gyártását, sőt a már legyártott autókat sem engedte nekik az új rendszer értékesíteni. A KIA a kilencvenes évek közepén anyagi nehézségekkel küzdött ezért a vezetőség a márka eladása mellett döntött. A Ford és a Hyundai versengett a KIA-ért, de mivel a másik dél-koreai márka kedvezőbb ajánlatot adott, mint az amerikaiak, ezért ők szerezhettek döntő többséget ebben a nagymúltú vállalatban. A KIA ezért 1998 óta a Hyundai Motor Group része. 2005-ben egy finanszírozási terv és a koreai gazdaság fellendülése tette lehetővé az európai piacra való terjeszkedését. A KIA-nak kompakt és megfizethető modellekkel sikerült belépnie a piacra és azóta szép lassan bővíti típusválasztékát, amellyel egyre sikeresebb nemcsak Európában hanem a tengerentúlon is.
Honnan érkeznek a hazánkban kapható KIA modellek?
Sokan azt gondolják, hogy Dél-Koreából, pedig a szomszédos Szlovákiában gyártják őket, amely Žilinán található. Az évi 300 000 jármű kapacitásával a KIA modellek iránti teljes európai kereslet közel 54%-át itt gyártják. Az üzemben többek között a Sportage, a Venga és a Ceed is itt gördül le a futószalagról. Tehát a KIA szinte ízig-vérig európai autó, de ez meg is látszik az autó minőségén és formavilágán is.
A CarTrend autószalonban is számos KIA modell kapható
Mivel a KIA modellek nagy népszerűségnek örvendenek hazánkban is, ezért a CarTrend autószalonban is széles választékban találunk KIA használtautókat. Az egyik legnépszerűbb modellből a Ceedből most akár több évjáratú közül is választhatunk. A mi választásunk a 2019-es bronz színű KIA Ceed SW 1.4 CVVT-re esett. Baromi jól néz ki ezzel a színnel. Ráadásul 103.816 km van csak benne, ami szinte semmi. Ezt a 101 lóerős benzines dél-koreai kombit most mindösszesen 4.999.000 Forintért vihetjük haza. De, ha valamiért nem szimpatikus ez a szín, akkor ugyanezzel a motorral választhatunk fehéret is. Ez a változat 2014-ben gurult le a futószalagról és 3.679.000 Forintért lehet a miénk. Ezt az autót inkább azoknak ajánljuk, akik például üzletkötői feladatokat látnak el. Az autó csomagtartójában kényelmesen elférnek a marketingeszközök, kínáló display-k, minták is. Mindamellett a 101 lóerő dinamikus vezetést tesz lehetővé, így nem fogunk elkésni egyik megbeszélésünkről sem. Amennyiben ilyen célból keresünk autót, akkor érdemes megnéznünk a hófehér KIA Riót is. Az autóban csak 67.124 km van, és most 4.629.000 Forint az ára. Nagyon jó vétel, mi biztosan vagy a tartós bérleti vagy a kedvező lízing ajánlatot választanánk. Miért? Mert a havi számla összege költségként leírható. De, ha egy cuki városi kisautót keresünk, akkor a CarTrend értékesítéssel foglalkozó munkatársai most elvisznek minket egy 2008-as ezüst színű KIA Picantóval egy izgalmas próbakörre. Az autó 65 lóerős és bármely parkolóba beférünk vele. Ezzel az autóval senkinek sem lesz problémája a városi közlekedéssel. De van itt egy olyan KIA, amit a taxisok szeretnek nagyon. Mégpedig a KIA e-Niro. Igen, elektromos, de mivel a taxisok nem mennek naponta többet, mint az autó menettávja, ezért kedvező az üzemeltetése, ami a taxisoknak hatványozottan fontos. Ezt az éjfekete KIA-át most 7.999.000 Forintért vihetjük haza. Ja a legfontosabbat majd elfelejtettem, az autóba előző tulajdonosa csak 88.020 km-t tett bele. Egy elektromos autóban, amiben szinte nincs kopó alkatrész, ez a futásteljesítmény elenyésző. Sőt, ha nem szeretnénk meglévő autónk értékesítésével bajlódni, akkor ráadásul érdemes meglátogatnunk a CarTrend autószalont. Az autócserét akár kettő nap alatt le tudjuk bonyolítani, azért ez kellően komfortos.