Aki imádja az autózást, az tudja, hogy a benzin vagy a gázolaj illatánál nincs kellemesebb. De az a hang, amikor az autó motorja mély hangon dorombol, és mikor rálép a gázra akkor szinte morajlik a kipufogó, az zene füleinek. Sőt, aki rajong az autók tuningolásáért annak az Akrapovic kipufogó az olyan, mint a hölgyeknek a Dior kézitáska. Maga a megtestesült álom. Sőt, akinek megadatott, hogy hat- vagy nyolchengeres motor fantasztikus hangja szóljon a motorháztetője alatt, az igazán szerencsésnek mondhatja magát. De, akinek az AMG vagy az M betűk nem mondanak semmit, azt az előbbi mondatok sem villanyozzák fel. Pontosan ez az, amivel a mai cikkünkben foglalkozni fogunk, a hibrid autók kontra dízel, illetve benzinmotor kérdésével. Hiszen, ha kinyitunk egy autós újságot, magazint, akkor azzal vannak tele a lapok, hogy ez a kínai vagy európai gyártó éppen melyik hibrid vagy e-autóját mutatta be. Valljuk meg őszintén, ez egy teljesen téves képet mutat arról, amit valójában az utakon tapasztalunk. Sokunk még mindig azt imádja, ha olyan igazán férfias hangja van az autónak, nem pedig halk sóhajt hallunk mikor a gázra lépünk.
Milyen üzemű autóval fogunk közlekedni az elkövetkezendő években?
Akik az e-autózásra esküdnek azt vallják, hogy a fosszilis üzemanyagok nagyban károsítják légkörünket, akik pedig a hagyományos benzin, illetve dízel üzemű járművekben látják még mindig a jövőt, azt mondják, hogy az akkumulátorok előállítása során nagyobb környezetszennyezés történik, mint az előző esetben. De mielőtt elemeznénk a kialakult helyzetet érdemes vetni egy pillantást a következő adatokra, hiszen nagyon beszédes. Napjainkban hazánkban több mint 4 millió személyautó van forgalomban. Ehhez képest, 2023 június végéig 41 386 tisztán elektromos autó járta a hazai utakat, a zöld rendszámos autók száma pedig alig haladta meg a 74 ezret. Amennyiben ezt a két számot összeadjuk, akkor is a teljes személyautó állományhoz képest elenyésző az arányuk, nem érik el a 3%-ot. Ezért azt kell mondanunk, hogy a benzin, illetve dízel üzemű autók még nagyon sokáig velünk lesznek. Sőt, az európai autógyártók vállalták, hogy 2035-ig biztosan gyártani fognak fosszilis üzemanyaggal működő autókat. Ráadásul a német kormány vezetői olyan kijelentést is tettek az elmúlt hetekben, hogy ezt a dátumot lehet, hogy szeretnék későbbre kitolni. Mivel egy mai modern autó gond nélkül akár 15 évig is elmegy, ezért nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a belsőégésű motorral szerelt járművek, 2050-ig biztosan velünk lesznek.
A hibrid autók meghibásodása akár nagyon sokba is kerülhet!
A hibrid autókban használt technológia körülbelül 25-30 éve van velünk. Anno a kis értékesítési mennyiségek miatt sokan kétségbe vonták az új technológia életképességét, de a Toyota, aki ennek az innovatív megoldásnak az egyik éllovasa, kitartott mellette. Sokan ma is azt gondolják, hogy jelentős előnyökkel jár, ha hibridet használnak. Egy korábbi cikkünkben már beszéltünk arról, hogy mennyit is fogyaszt egy hibrid autót. Már akkor is leírtuk, hogy az autógyártók által megadott 2 liter körüli fogyasztás csábítóan hangzik, de többnyire ez az érték egy álom marad. Főleg, ha az ilyen típusú autónkat nem a városban használjuk, hanem az autóutakon, autópályákon hosszabb szakaszokon. Miért? Mert a hibrid hajtású járművek elektromos hatótávolsága körülbelül 50-60 kilométer. Természetesen a fő kérdés az, hogy milyen típusú hibrid autót érdemes használnunk. A valóságban az enyhe hibrid autók nem igazán jelentenek jelentős változást, mivel általában nem működnek pusztán akkumulátorról, és a bennük lévő rendszer csak azért van, hogy rásegítsen az Otto-motor teljesítményére. Az öntöltő és a hálózatról tölthető hibrid autók azonban már hatékonyabbak. Az előbbire jó példa a 2023-as év autója, a Honda Civic, amely folyamatosan az akkumulátort használja, ha teheti. Viszont nem beszéltünk egy hatalmas hátrányról. Ezek a hibrid meghajtású gépkocsik jóval drágábbak, mint hagyományos társaik. Ráadásul, ha a hibrid rendszer meghibásodik, akkor ingünket-gatyánkat ráfizetjük.
Miért jó választás még mindig dízel autó?
A dízel üzemű autók az elmúlt évtizedekben hatalmas változáson mentek keresztül. Különösen az üzemanyag hatékonyságuk miatt váltak népszerűvé. Ma már egy dízel autó fenntartása sokkal kedvezőbb, mint egy hibrid autóé. Egyrészt azért, mert a dízel üzemű jármű kevesebbet fogyaszt, mint egy benzines hibrid változat. Ezért jóval kevesebbszer kell meglátogatnunk vele a benzinkutat. Akkor jöjjenek azok az apróságok, amit egy autórajongó úgy igazán értékel. Az első a nyomaték. A dízelmotoros autók általában nagyobb nyomatékkal rendelkeznek, mint benzines társaik. Ami azt jelenti, hogy a piros lámpánál úgy istenes kilőnek, de mikor Biatorbágy vagy Bicske környékén az M1-es autópályán haladunk, akkor a dízel autóknak nem igazán kell visszakapcsolniuk ahhoz, hogy tartani tudják a tempót. Ráadásul utánfutó, csónak vagy jet ski vontatására is sokkal alkalmasabbak. Ez különösen előnyös a haszongépjárművek és a terepjárók esetében. De van még egy fontos érv, amit mindenképp meg kell említenünk, és ez pedig a hosszú élettartam. A dízelmotoroké a robusztus kialakítás miatt jóval hosszabb. Nem hiába látunk nem egy, nem kettő olyan Mercit például, amiben bőven több mint egy millió kilométer van, és még szépen gurul.
Ezek alapján azt kell mondanunk, hogy messze van még az a pillanat, amikor hazánkban túlnyomó részt zöld rendszámmal rendelkező autók fognak közlekedni, és ennek számos oka van. Elsősorban gazdasági szempontokra lehet ezt visszavezetni. Mert ameddig hazánkban egy autó átlagéletkora 15 év, addig nem hisszük, hogy nagy csodákra kell és lehet számítanunk.