Amikor megvettük a CarTrend-nél a használt ámde számunkra új autót, sokan fognak odajönni hozzánk, hogy egyrészt megcsodálják legújabb családtagunkat, másrészt a karbantartással kapcsolatban azonnal ellássanak bennünket “jó tanácsokkal”. Odarohannak hozzánk, hogy elmeséljenek egy történetet, hogy legalább mi ne járjunk úgy, ahogy ők. De többnyire ezek az elbeszélések akkor voltak aktuálisak, amikor minket még babakocsiban tolt édesanyánk. Akinek már több autója is volt, az tudja, hogy autótulajdonosként sokszor kapunk kéretlen tanácsokat, amelyek nagyobb üzemanyag-hatékonyságot, jobb teljesítményt vagy hosszabb motor élettartamot ígérnek. Bár e javaslatok egy része városi legenda, mások egykor hasznosak voltak, de a technológiai fejlődés miatt elavulttá váltak. De nézzük is a részleteket!
A hatékonyság növelése érdekében kapcsoljuk ki a légkondicionálót
Biztosan mi is ismerünk olyan családtagot, barátot, aki bármit megtesz azért, hogy autója a lehető legkevesebbet fogyassza. Mikor megvettük autónkat, és jön megnézni, hogy mire is esett a választásunk, azonnal az első kérdése az: Mennyit fogyaszt? A másik, amit azonnal tudni szeretne: klíma van benne? Mielőtt szóhoz jutnánk, már mondja, is, hogy ez az autó bizony leeszi a gatyádat is rólad. Ekkor megpróbálunk szóhoz jutni, de már záporoznak is a jó tanácsok, hogy “kapcsold ki a klímaberendezést, és inkább tekerd le az ablakot, hidd el egy-két litert meg fogsz tudni vele százon spórolni”. Nézzük is a tényeket. Az autó légkondicionálójának használata és a csökkenő üzemanyag hatékonyság közötti fordított összefüggés csak részben igaz. Amennyiben a klímát kikapcsolva és az ablakokat letekerve minimális légellenállás mellett araszolunk a városban, valóban kisebb lehet az üzemanyag fogyasztás. De olyan szinten folyik majd rólunk a víz, hogy amennyiben üzleti úton vagyunk, nem fogunk jó benyomást tenni partnerünkre, ha talpig verítékesen állítunk be hozzá. A másik szempont pedig a biztonság, teljesen letekert ablakkal nem biztos, hogy bizonyos városrészekben érdemes közlekedünk. Viszont, ha nagy sebességgel haladunk, például az autópályán, a letekert ablakok lényegében ejtőernyővé változtatják autónkat. Az ellenállás leküzdéséhez a motornak keményebben kell dolgoznia, és több benzint használ fel az út során.
Otthonunkban rengeteg használt étolaj halmozódik fel
Azt hallani sok helyről, hogy a magyar egy élelmes nép. Ezért vannak, akik elgondolkodnak rajta, hogy mi legyen azzal a számottevő használt étolajjal, ami a konyhában felhalmozódik. Ekkor születik meg a hatalmas ötlet, hogy a gázolaj helyett inkább a sütés közben megmaradt étolajat tölti bele a kocsijába. Mekkora ötlet, két legyet egy csapásra. A használt étolaj is eltűnik a lakásból, és a tankolásért sem kell fizetni. Zseniális. Ezzel csak kettő probléma van, az egyik, hogy komoly pénzbüntetés jár érte, ha elkapnak minket a rend őrei. A másik, hogy hosszú távon talán a nagyon idős, 20-30 éves dízelmotorok azok, amelyek még el tudnak közlekedni az ilyen fajta üzemanyaggal. A CarTrend autószalonban vásárolt modern, kevés kilométerrel rendelkező közvetlen befecskendezéses dízelmotorral ellátott autók nagyon rövid időn belül meghibásodnának, amivel komoly anyagi kárt okoznánk. Azt javasoljuk ne kísérletezzünk ezzel, mert nagyon nem éri meg.
Az összkerékhajtás odaragaszt az úthoz
Biztos Nektek is számos olyan élményben volt részetek, amikor télen úgy közlekedtél, mert annyira csúszott az út, mintha tojásokon lépkednél. Erre elviharzik melletted egy hatalmas terepjáró, mintha nyár lenne. Emögött az a tévhit rejtőzik, hogy télen az összkerékhajtással rendelkező autók mindig biztonságosabban közlekednek. Ami félig-meddig igaz is. Ha csúszós az út gyorsabban indulnak el, és az összkerékhajtás kanyarodáskor részben korrigálni is tudja a túlzott bátorságot, mivel mind a négy kerékre elosztja az erőt, és így stabilizálja a járművet. Fékezéskor viszont a különösen nehéz terepjárók, illetve pick-upok a nagyobb tömeg miatt messzebb csúsznak, ezért általában hosszabb a fékútjuk. Amennyiben ilyen autót vezetünk, ezt mindig tartsuk szem előtt, mert még az összkerékhajtás sem mindenható, és a fizika törvényeit sem tudja megváltoztatni.
A téli gumi használata csak egy marketing fogás
Ez az egyik legnagyobb tévhit, ami az autózással kapcsolatos. Például Ausztriában november elsejétől kötelező a téli gumi használata. Nem véletlenül. Akik az ilyen balgaságokat terjesztik, talán ki sem mennek a városból mikor autóba ülnek, és így nem is érzik igazán, hogy mennyire is szükségünk van arra, hogy 7 Celsius fok alatt téli gumik legyenek járművünkön. A téli gumik összetételükben különböznek a nyári abroncsoktól. A speciális adalékanyagoknak köszönhetően alacsony hőmérséklet alatt sem válnak rideggé, hanem megtartják rugalmasságukat. Ezt nemcsak a speciális összetételnek, hanem a teljesen más mintázatuknak is köszönhetik. Így sokkal jobb tapadást és rövidebb fékutat biztosítanak, mintha nyári gumikon közlekednénk. A szakemberek azt vallják, hogy egy szett olcsóbb téli gumi is jobb, mint négy darab jó minőségű nyári abroncs.
Télen, vezetés előtt melegítsük fel az autó motorját
Ez megint egy olyan mai tévhit, ami egyszer régen igaz volt. Főleg a korai dízelmotorok esetén volt ajánlott télen melegíteni a motort. De a mai modern autóknak már nincs szükségük erre. Ráadásul a kerékcsapágynak és az autó sebességváltójának mozgásba kell lépnie a teljes felmelegedéshez. Az üzemanyag hatékonyság érdekében pedig az a legjobb, ha azonnal elindulunk, amint beültünk az autóba.