A kínai autógyártók már régóta tervezik az európai piac meghódítását. Akik idősebbek, azok biztosan emlékeznek még arra, amikor az első Hyundai vagy KIA modellek megjelentek Európa útjain. Akkor is kicsit kétkedve fogadtuk őket. Most valami hasonló érzése van az embernek, bár ezek a kínai autók már nem az európai autógyártók modelljeinek másolatai. Azt, hogy egyre inkább számolni kell a kínai autógyártókkal az is mutatja, hogy ezeket a gyártókat a német Közlekedési Hatóság 2022 eleje óta először tünteti fel a hivatalos statisztikájában. Az is tény, hogy a kínai gyártók túlnyomó részt hibrid vagy elektromos meghajtású járművel lépnek az európai porondra. Ez egy újabb ipari forradalom kezdete?
A kínai autógyártók már megelőzik az Alfát, a Subarut és a Lexust
Valljuk meg őszintén, az átalakulóban lévő sebezhető európai autóipar, a lehető legrosszabb időpontban kell, hogy versenybe szálljon az olcsó kínai autókkal. Például Németországban tavaly körülbelül 29 000 kínai gyártású autó kapott német rendszámot. Ez elsőre nem tűnik soknak. De a részesedésük a gyengén teljesítő német piacon már fél százalékos. Egyedül az MG már a tavalyi év közepén 0,3 százalékot birtokolt ebből a piacból. Ez annyi, mint amennyit a Honda, vagy mint a hagyományos gyártók közül, például a Subaru, az Alfa Romeo vagy a Lexus külön-külön magáénak tudhat. Ha innen nézzük, akkor ez a szám nem is olyan kevés.
A használtautó piacra is nagy hatással lesz a kínai márkák előretörése
Amennyiben az egész európai piacra kitekintünk, a számok is sokkal árnyaltabbak. 2022 első felében mintegy 75 000 új kínai személyautó regisztráció történt földrészünkön, és még 150 000 darabot vártak a szakemberek az év egészére vonatkozóan. Végül ez a szám 190 000 körül zárult. Ez azért már tetemes mennyiség. Ez jóval több, mint ahány újautót tavaly összeségében hazánkban forgalomba helyeztek. Hamarosan azzal kell szembesülnünk, hogy nemcsak új márkákkal találkozunk a márkakereskedésekben, de a használtautó kereskedőknél is új autómárkákkal kell megismerkednünk.
Hamarosan ezek a márkák is megjelennek a használtautó kereskedésekben
Biztosan már találkoztunk hazánk útjain az MG márkával, amely valahonnan még ismerősnek is tűnhet. Nem véletlenül, az MG egy angol autómárka, amely a 80-as években ment csődbe, ezt a céget vásárolta meg az egyik kínai autógyártó. Az elektromos és hibrid MG modellek népszerű kínai autók hazánkban. De milyen kínai márkák várnak még arra, hogy meghódítsák az európai vásárlók szívét? Például az Aiways, a NIO vagy a BYD. A BYD elektromos autói 2022 vége óta kaphatók Európában. Az összértékesítést tekintve ez a márka a második legnagyobb gyártó Kínában. A cég csak a gépjármű szegmensben 44,1 milliárd euró forgalmat bonyolított tavaly. A konszern emellett az egyik legnagyobb akkumulátorgyártó is.
Minek köszönhető ez a hirtelen jött nagy népszerűség?
A kínai autók olcsóbbak, mint az európai vetélytársaik. Emellett egy teljesen új piacra törnek be, mégpedig az elektromos autóéra. Az elektromos kompakt MG SUV kevesebbe kerül, mint a Renault Zoe, amely egy kis méretű városi elektromos autó, és ráadásul hosszabb hatótávval is rendelkeznek ezek a nagyobb méretű kínai e-autók, mint a kisebb európai társaik. Tehát a kínai márkák ebben a szegmensben nemcsak az árral próbálnak maguknak vevőt szerezni, hanem a technológia terén is előnyt élveznek. Példának okáért, mit is tudunk a NIO-ról? Ez a kínai start-up az elektromos autókra specializálódott, 2022-ben 7,27 milliárd dollár árbevételt ért el. Olyan gyorsan növekszik a cég ázsiója, hogy az már szinte hihetetlen. A NIO példája is azt mutatja, hogy nem szabad alábecsülnünk a kínai autómárkákat.
Tudtad, hogy a Volvo is kínai kézben van?
De nem feledkezhetünk meg a Volvoról vagy a Polestarról sem. Nem, ők is kínai márkák már, hiszen a Geely kínai ipari konszernnek a leányvállalatai. A Geely 2010-ben a Volvo megvásárlásával vált ismertté Európában. Az eladó a hasonló nevű Volvo csoport volt, amely azóta csak kamionokat, építőipari gépeket és hajómotorokat gyárt. A Polestar márka is a Geely tulajdona, amely elektromos autóiról vált híressé. Ha most azt mondjuk, hogy a kínai autók gyengébb minőséget képviselnek, akkor nem lesz igazunk. De, hogy a kínai márkák mennyire tőke erősek, az is mutatja, hogy a Geely konszern csak tavaly 28,21 milliárd dollár éves árbevételt ért el. De ez az adat meg se közelíti a legnagyobb kínai autógyártó éves árbevételét. A legnagyobb kínai autógyártó a SAIC, 102,5 milliárd dolláros forgalmat bonyolított tavaly. A világ hatodik legnagyobb autógyártója. 2022-ben 5,3 millió eladott járművel rendelkezett, csak összehasonlításképp a hatalmas Toyota körülbelül 8 millió darabszámmal büszkélkedhet.
Nemsokára több új kínai márka számos új modelljével fogunk találkozni
De hamarosan a Zeekr márkával is meg fogunk ismerkedni. Nagyon látványos külsővel rendelkeznek a márka modelljei. Kifejezetten a fiatalokra céloz a vállalat, amely szintén a Geely konszernhez tartozik. Az első két modell, amelyet a Zeekr az európai vásárlóknak bemutat, a fényűző külsővel rendelkező Zeekr 001 és a kompakt Zeekr X SUV. Mindkét modell tisztán elektromos hajtással rendelkezik. Nemcsak a Geely, hanem az összes kínai márka mérdföldkőnek tekinti Európa meghódítását, amely létfontosságú szerepet tölt be a vállalatok ambiciózus növekedési stratégiájában. De honnan tudják a kínai márka fejlesztői, hogy az öreg kontinenesen a vásárlóknak mi az, ami tetszik, milyen szempontok szerint vesznek autót. Annak érdekében, hogy az európai vásárlók ízlésének is megfeleljenek a kínai modellek, a tervezőközpontjaikat és a kutatás-fejlesztési létesítményeiket Európába telepítik.
Kép forrása: mg-uae.com