A városi terepjárók, vagy ahogyan sokan ismerik az SUV-k, népszerűbbek, mint valaha. Az ilyen típusú autók vásárlásakor más szempontokat kell figyelembe vennünk, mint például egy szedán esetében! Melyik a megfelelő méret? Érdemes összkerékhajtással rendelkező szabadidő autót választanunk stb.?
De nézzük is a részleteket!
A városi szabadidő autók népszerűbbek, mint a limuzinok
Európában immár minden harmadik autóvásárló SUV-t választ, nagyon kevesen vásárolnak vagy lizingelnek klasszikus szedánt, vagy a sokszor unalmasabb külsővel rendelkező kombit. Még mielőtt belemerülünk a részletekbe, van egy fontos dolog, amit érdemes tisztáznunk: Mit is jelent pontosan az SUV rövidítés? Az angol Sports Utility Vehicle rövidítése, ami szó
szerint egy sportos haszonjárművet jelent.
Miben különbözik az SUV a terepjárótól?
Az SUV abban különbözik a klasszikus terepjárótól, hogy független kerékfelfüggesztéssel rendelkezik, amely korlátozott terepképességet, viszont jobb vezetési kényelmet biztosít és a hasmagassága is jóval alacsonyabb.
Miért olyan közkedvelt autótípus a városi terepjáró?
Nyilvánvaló, hogy miért van ez így: egy SUV-ban magasabban ülünk, és ezért jó a rálátásunk a közlekedésre, a rendelkezésre álló hely többnyire nagyobb, mint egy limuzinban, valamint egyes városi terepjárók variálhatósága szinte ugyanolyan jó, mint az egyterűeké. Viszont ennek a kategóriának vannak olyan tagjai, amelyek kénytelenek komoly kritikát elviselni. Az Audi Q8, a BMW X6 vagy akár a Mercedes-Benz GLS modelljét is említhetjük. Már-már túl nagyok a helyi közlekedéshez. Robbanómotoros változataik csak úgy nyelik a benzint vagy a gázolajat, és hát valljuk meg őszintén parkolni is nehéz velük. De sok esetben a presztízs felülír minden józan érvet. Ezért alaposan gondoljuk végig, mire van valójában szükségünk.
A legmenőbb modellek némelyike talán nem is igazán nekünk való, túlságosan nagy a teljesítményük, nem eléggé a praktikumra összpontosítanak stb.
Milyen méretű szabadidő autót válasszunk?
Szerencsére ez a járműkategória nem csak ezekből az óriásokból áll. Az eladások többségét a C-SUV kategória teszi ki, vagyis a középkategóriás városi terepjárók. Például a Ford Kuga, a BMW X3 vagy akár a VW Tiguan. A választék nagyon széles, szinte nincs olyan márka, amely nem kínál ebben a szegmensben trendi autót. Amennyiben ez a kategória még mindig nagy számunkra, mert például alig megyünk vidékre, akkor érdemes a B-SUV-k között szétnéznünk. Ebben a járműkategóriában találjuk meg hazánk egyik legkedveltebb modelljét is: a Suzuki Vitarát, de a VW T-Cross vagy az Opel Mokka is egy jó alternatíva lehet, ha a márka kedves a szívünknek.
Az úgynevezett kompakt SUV-k például a Nissan Qashqai, az Opel Grandland vagy a középosztály képviselői közül, a Honda CR-V-t, a Mercedes GLC-t vagy a Toyota RAV4-et válasszuk? Bármelyik jó választás, hasonló külső mérettel rendelkeznek, ebben az esetben inkább arra kell ügyelnünk, hogy a márkához fűződő életérzés közül melyik áll közelebb hozzánk. Amennyiben egyedülállók vagyunk, vagy ketten élünk párunkkal, és nem a méret a legfontosabb érv a megfelelő használtautó kiválasztásakor, akkor érdemes egy Seat Aronát vagy egy Kia Stonicot is kipróbálni. Ezeknél a modelleknél már inkább a crossover kifejezés az, ami inkább helytálló.
A crossover olyan autó, amely nem rendelhető semmilyen járműkategóriához. Általában a crossoverek kisebb méretűek, mint az SUV-k, kétkerék meghajtásúak és alacsonyabb tömeggel rendelkeznek. Előnyük a kedvezőbb ár és az alacsonyabb fogyasztás. Városi felhasználásra ideális választás. De mely autó az, amely pontosan megfelel igényeinknek? Ez csak a tesztvezetés alatt derül ki. Ezért fontos, hogy a vásárlás előtt menjünk próbakörre. A Cartrend használtautó kereskedésben 150 autó várja leendő tulajdonosát, ahol bátran kipróbálhatunk akár több modellt is.
Több hely van egy SUV-ban, mint más autókban?
Nem feltétlenül. A nagyobb méretnek köszönhetően nem biztos, hogy nagyobb a helykínálat. Ezért érdemes végig gondolnunk, hogy miért is jó döntés számunkra egy városi terepjáró megvásárlása. A klasszikus egyterű biztosan több belső térrel rendelkezik, mint a kiszemelt városi szabadidő autó, de egy divat kombihoz képest a terepjáróban azért jobb a térérzet. Ha csak ez alapján döntünk, akkor nézzük meg, hogy a kedvenc autónk rendelkezik-e például tologatható hátsó üléssel. Vannak olyan városi szabadidő autók, amelyek újautóként felár ellenében megvásárolhatók voltak ezzel az extrával.
A kissé megemelt üléshelyzet miatt általában kényelmesebb a beszállás. De ez csalóka is lehet, mert ettől még nem lesz nagyobb a belső tér. De az, hogy magasabban ülünk, sokak számára éppen a legfontosabb ok arra, hogy ilyen autót vásároljanak. Amennyiben a Cartrend-nél vásároljunk meg használt városi terepjárónk, és a mindennapok során mégsem
érezzük benne jól magunk, 3 hónapon belül visszakapjuk az eredeti vételárat, majd választhatunk egy másik modellt, ami már teljesen megfelel igényeinknek.
Nem minden szabadidő autó rendelkezik összkerékhajtással
A közepes méretű terepjáróknál gyakran felvetődik a kérdés: az elsőkerék meghajtású változat vagy az összkerékhajtás a jó választás? Attól függ. De tegyük a kezünket a szívünkre, valljuk meg őszintén, a megvásárolni kívánt használt városi terepjáróval nem vagy nagyon ritkán fogunk letérni a fix burkolattal rendelkező utakról. Vannak azért kivételek.
Havas, jeges utakon a négykerék meghajtású változatok nagyobb biztonságot nyújtanak. Ha tehát gyakran vezetünk ilyen körülmények között, vagy akár a Bakonyban, a Bükkben élünk, érdemes elgondolkodnunk ezen a lehetőségen. De, ha csak a városban és annak vonzáskörzetében közlekedünk, a kedvezőbb fogyasztás érdekében válasszuk az elsőkerék meghajtású használt SUV-t. A kisebb városi terepjárók gyakran kizárólag elsőkerék-hajtással készültek, ilyen például a Citroen C3 Aircross. Ezalól kivételt képez a Suzuki Vitara, amely felár ellenében összkerékhajtással is kapható. Jó tudni, hogy minél nagyobb és erősebb az SUV, annál gyakrabban van benne összkerékhajtás.
Milyen motorral érdemes megvásárolnunk használt SUV-nkat?
A nagyméretű városi terepjáróknál a gazdaságos dízelmotor biztosan jó választás. A kisebb modelleknél jó alternatíva lehet a turbós benzinmotor, hiszen itt a nyomaték is megfelelő, a fogyasztás pedig az ésszerű határon belül marad. Azt azért el kell fogadnunk, hogy ebben a járműkategóriában a fogyasztás kicsit magasabb, mint például egy hasonló méretű szedán
vagy kombi esetén. Például a Skoda Karoq 1.5 TSI, amely 150 lóerővel rendelkezik, a hivatalos adatok szerint mindössze 6,9 liter benzinnel is beéri 100 kilométeren. Összehasonlításképp, a Skoda Octavia kombi 1,5 TSI fogyasztása 5,7 liter.
Amennyiben a kiszemelt használtautónkkal mindennap munkába fogunk jár, jó döntés lehet egy konnektorról tölthető hibrid is, de csak abban az esetben, ha a munkahelyünk körülbelül 50 kilométerre van otthonunktól, mivel csak ezután használja autónk a benzinmotor teljesítményét. Azt érdemes ilyenkor számításba vennünk, hogy a hibrid változat mennyivel
kerül többe, mint a sima benzines változat, és mennyi a fogyasztásbeli különbség. Ha nem vagyunk biztosak a döntésben, kérjük a Cartrend értékesítési szakembereinek a segítségét, szívesen segítenek a számunkra tökéletes jármű kiválasztásában.