Talán már Te is többször hallottad a mítikus 7 fok és a téligumi kapcsolatát. Miért pont 7 fokos átlaghőmérséklet az ajánlás ha nyáriról télire kell váltani? Egyáltalán miért van szükség téli és nyári gumira? Mire kötelezi az autósokat a KRESZ?
Hogyan alakult ki a két fajta gumitípus?
Ha visszatekintünk a gumi történelemben a 70-es években járunk, amikor ténylegesen csak a gumi mintázata különböztette meg a téli és a nyári gumikat. Ez annyira kezdetleges időszak volt, hogy itt még nem is volt elterjedt a szezonközi váltás.
A 80-as években már változott a gyártási technológia, az ekkor készült téligumik már hasonlítanak a ma használtakhoz, azaz itt már feltűnnek a blokkszerű mintázatok.
A 90-es évek közepe meghozta a nagy változást: megjelent a lamellás mintázat és a gumikeverékbe szilika-adalékanyag került, innentől beszélhetünk úgy igazából téli és nyári gumiról. A nyáriak a jó időkre lettek alkalmasak, míg a téliek a jeges, havas időben is helytállnak. És itt van a kutya elásva. Pont, hogy a technológia fejlődésnek hála, annyira különbözik a 2 gumitípus,
hogy nyári gumival semmikép se kockáztassuk meg a telet, és télivel se a nyarat!
Egyszerűen nem alkalmasak egymás helyettesítésére. Ezt el kell fogadnunk, de jogosan merül fel a kérdés, hogy mi a helyzet a négyévszakos gumikkal?
Négyévszakos gumi: vegyem vagy ne vegyem?
Abszolút jók lehetnek a négyévszakos gumik is, ha nem az a cél velük, hogy így olcsóbban kijön az autóra szánt gumi garnitúra. Mert négyévszakosból tényleg a drágábbát érdemes megvenni. Egyszerű a képlet, a drágább itt tényleg jobb. Így viszont már elgondolkodik az ember, hogy tényleg jobban megéri?
Persze azt se felejtsük el, milyen autóra tervezünk gumit vásárolni. Egyedileg változhat az ajánlás, így nem lehet egyik vagy másik felé húzni. Egy biztos, mi, a CarTrendnél tudunk segíteni. Keress minket elérhetőségeinken!
Mit mond a KRESZ a téligumi használatról?
Igazából nem túl sokat, hiszen Magyarországon NEM kötelező a téligumi. Ezzel sokan talán tisztában sincsenek, de remélhetőleg nem is csak a KRESZ miatt cseréli le valaki a gumikat, hiszen a fentebb említett okok miatt a nyári gumi nem alkalmas téli időben, és rendkívül balesetveszélyes.
Viszont van egy másik rendelet, a KÖHÉM 6/1990-es, ami pontosít, és van pár követelmény a gumiabroncsokkal szemben. Ilyen például az, hogy csak a megfelelő méretű autógumit szerelhetjük fel a gépjárművünkre illetve a terhelhetőségre és sebességhatárokra is kitér.
Visszakanyarodva a címben említett 7 fokra…
…bármennyire is komoly tudományos eredményeket várnál kedves Olvasó, el kell hogy szomorítsalak, nincs ilyen. A szakértők a 7 fokos átlaghőmérsékletet tűzték ki vízválasztónak, a szakma pedig elfogadta ezt. Gondoljunk bele, most ősszel is még szuper jó idők vannak, napközben. De a reggeli és esti órákban már fagyhat is, ami pedig nyári gumikkal nagyon veszélyes. Szóval ne az időjárásjelentés és a napi átlaghőmérsékletet böngésszük napról napra. Amint bejön az ősz és van lehetőséged cseréld le a gumikat.
Vagyis, nem is kell, hiszen mi megcsináljuk Neked a CarTrendnél, ha pedig nincs épp téligumi szetted, akkor segítünk kiválasztani a legmegfelelőbbet. Töltsd le hozzá a CarTrend mobilappot, és gyűjtsd be kedvezményeket!