A vezetéstechnikai tréning elvégzése egyre nélkülözhetetlenebbé kezd válni, ahogy az autó a mindennapjaink részévé válik. Manapság egy jármű már nem csak egy eszköz, ami elszállít minket egyik pontból a másikba. Megélni és élvezni szeretnénk az autózást, a lehető legnagyobb biztonságban. Éppen ezért, a jogosítvány megszerzése után már számos lehetőségünk van, hogy fejlesszük vezetéstechnikai tudásunkat és olyan ismereteket sajátíthatunk el, amelyekkel könnyebben és gyorsabban tudunk reagálni a váratlan helyzetekre. Ha pedig már elsajátítottuk a biztonságos vezetés szabályait, jöhet egy kis szórakozás. Erre ideális program az élményvezetés, ahol néhány perc erejéig olyan autókat is vezethetünk, amire amúgy nem lenne lehetőségünk.
A jó pap holtig tanul
A vezetéstechnikai tréning nagyon hasznos és akár életmentő tudást nyújt a sofőrök számára, ezért fontos, hogy minél több ember megismerje a programot. Hazánkban is van lehetőség részt venni ilyen továbbképzéseken, ahol különböző szituációs feladatokon kell végig haladni a legjobb tudásunk szerint. Ezek a képzések különböző helyzetekre adnak hasznos elméleti és gyakorlati tudást, amivel elkerülhetővé válik a közúti balesetek egy része. A vezetéstechnikai tréning helyszíne egy kifejezetten erre a célra kialakított pálya, aminek minden állomása egy lehetséges baleseti szituációt szimulál. Felvilágosítást kapunk a vezetést segítő rendszerek helyes használatáról, és megmutatják, hogy mit kell ellenőrizni az autón indulás előtt. Lehetőségünk van arra is, hogy akár saját járművel vegyünk részt a gyakorlatokon, így nem csak magunkat, de az autónkat is tesztelhetjük. Ezek a képzések még egy sok éves vezetési tapasztalattal rendelkező sofőr számára is hasznosak lehetnek, de különösen ajánlott kezdő vezetőknek, hiszen olyan gyakorlatokat ismerhetnek meg, amelyekre a vezetés órák alatt nincs lehetőségük.
Miből áll egy vezetéstechnikai tréning?
A tréning egyik részeként a gyakorló pályát lelocsolják általában szappanos vízzel, hogy a lehető legjobban csússzon, ezzel imitálják a téli jeges utakat. A feladat egyszerű, szlalomozva kell végig haladni viszonylag nagy sebességgel úgy, hogy a bóják állva maradjanak. A feladat elvégzése után az oktató elmagyarázza, hogy hol hibáztunk, és mi a jó gyakorlat a különböző helyzetekre. Ezt követően egy újabb kört mehetünk a kapott tudással a birtokunkban. Az autó túlkormányzottságát is ki lehet próbálni a járműre szerelt műanyag elemekkel, amik már kis sebességnél is nagymértékben kilendítik az autó hátsó felét. Ez az egyszerű trükk segít abban, hogy megtapasztalhassuk, mennyire meg tud csúszni egy éles kanyarban az autó és, hogy hogyan tudjuk utána egyenesbe hozni. Nem utolsó sorban pedig a reakcióidőnket is ellenőrzik a tréningen. A feladat során nagy sebességről hirtelen kell vészfékezni és megállni különböző távolságokról a bója feldöntése nélkül.
A vezetés élménye
A másik, kicsivel népszerűbb program az élményautózás, ahol ritka és különleges járműveket lehet kipróbálni sofőrrel, vagy anélkül. Általában nagy teljesítményű sportautókat, versenyautókat, és hatalmas, épített terepjárókat lehet vezetni egy lezárt pályán. Az élményvezetés alkalmával egy előre kiválasztott járművet vezethetünk megadott ideig vagy kilométerig. Így leírva talán nem tűnik különleges élménynek, de amikor kétszázas tempóval száguldozunk egy Ferrarival, vagy két méter magasan ülünk egy Monstertruck-ban, világossá válik az élményvezetés célja. Csak kevés embernek adatik meg, hogy ilyen járműveket tartson a garázsában, így ez egy remek alternatíva, hogy – ha csak rövid ideig is, de – átélhessük az érzést.