Önvezető autó

Az önvezető autóké a jövő, de vajon mi is felkészültünk rájuk?

Szinte biztos, hogy mindenki látott már olyan filmet, amiben önvezető autók rótták az utakat, vagyis olyan személygépjárművek, amelyeknek a vezetéséhez nem szükséges emberi beavatkozás. Maga a fikció már számos arcát megmutatta a mozivásznakon, hol pozitív, hol kevésbé megnyerő vonatkozásban, mégis általában elfog a borzongás, amikor a mérnökök egy újabb lépést tesznek a valódi önvezető autó megvalósítása felé.

Nos, ez a technológia egyelőre még csak a valóság és a fantázia síkja között egyensúlyoz, ám a technika fejlődésének köszönhetően már egyre inkább a küszöbön kopogtat. Olyannyira, hogy számos autó- és más híres márkák próbálkoznak létrehozni az első teljesen számítógépek által vezérelt, forgalomban is résztvevő járművet. Közülük talán a legismertebb a Tesla, ami kétségtelen, hogy az ilyen témájú fejlesztések élén jár.

Önvezető autó

Az önvezető rendszereket is rangsorolják

Mivel egyes gyártók már idénre, de legkésőbb a jövő évre ígérték a saját önvezető rendszerrel ellátott autójukat, érdemes kicsit az elmélet mögé lesni, mit is jelent a technológia.

Kezdjük talán azzal, hogy honnan számít egy autó önvezetőnek. A járműveket egy ötfokú skálán értékelik annak alapján, hogy milyen vezetést segítő, automatizált rendszerrel rendelkeznek. Természetesen a nullás szinten találhatjuk azokat az autókat, amelyek egyáltalán nincsenek ilyen technológiával felszerelve. A legtöbb új gyártású gépjárműben azonban már megtalálható például a sokak által preferált tempomat, ami az automatizáció első szintjén található. Ez a rendszer képes a gyorsulást és lassítást szabályozni, így a sofőrnek sem a fék- sem a gázpedált nem kell folyamatosan kezelnie. A második szinten már olyan vezetést segítő lehetőségeket találunk, mint a sávtartó mód, amely segítségével az autó képes egyszerre kormányozni és szabályozni a sebességet is. A mai technológia a hármas és négyes szint között foglal helyet valahol. Ugyanis már létezik olyan, jármű, amely bizonyos útszakaszokon képes magától haladni, kezelni a sávváltásokat és az előzéseket, azonban még egyes szituációban szükség van az emberi jelenlétre. Végül pedig az ötös szintű automatizáció, ahol már egyáltalán nem indokolt a sofőr beavatkozása, az autó képes önmagától vezetni bármilyen forgalmi helyzetben.

Önvezető autó

Sok változtatás szükséges az autók automatizálásához

Amint a technológia készen áll rá, a közutakon is megjelenhetnek az első önvezető autók, azonban ehhez jó néhány szabály- és törvénymódosításra is szükség lehet. Az önvezető rendszerek igen komoly előírások szerint működnek, így a szabálysértések előfordulási valószínűségét drasztikusan csökkenteni tudják. Kétséget kizáróan senki nem szeret pénzbüntetést kapni, amiért gyorsabban hajtott a megengedettnél, vagy tilosban parkolt, amire ezek a rendszerek megoldást jelenthetnek, hiszen a programjuk nem engedélyezi a szabályok megsértését. Másik oldalról nézve a dolgot viszont, a különböző szervezetek így hatalmas bevételforrástól eshetnek el (szerk.: bár ez egy hosszabb téma). Emellett pedig a közutakat is fel kellene készíteni, hogy az önvezető autók biztonságosan tudjanak közlekedni.

Ugyanakkor, ha feltételezzük, hogy az autó képes magától haladni figyelve a forgalmi körülményeket és mégis balesetet okoz – ahogy azt tette is 2016-ban egy prototípus – kit terhel a felelősség? Talán a vezetőt, aki beavatkozhatott volna, vagy a gyártót, mert nem tökéletes az általa kifejlesztett rendszer? A jelenlegi jogi környezet nincs felkészülve az ilyen lehetőségek igazságos elbírálására, és valljuk be őszintén nem is olyan egyszerű egy ehhez hasonló helyzetben okosnak lenni. Így mindenképpen szükséges a jogszabályokat és egyéb rendeleteket frissíteni és létrehozni egy elsősorban nemzetközileg egységes szabályozást, ami alapján könnyebb lehet az igazságszolgáltatás.

Önvezető autó

Vezetés helyett élmény taxizás

Az autók elsődleges funkciója, hogy eljuttassa utasait A pontból B pontba, amit a modern járművek a lehető legkényelmesebb módon igyekeznek végrehajtani. Ezt a célt szolgálják a vezetést segítő rendszerek és a különböző komfort elemek is, mint például a klíma, az ülésfűtés vagy a kulcs nélküli indító berendezés. Azonban a legtöbb ember számára az autó nem csak egy szállítóeszköz, sokkal inkább egy státuszszimbólum, amivel egy kiterjesztett énképet kommunikálhatnak a környezetük felé. Hiszen ki ne szeretne egy közismert titkos ügynök bőrébe bújni a legújabb Aston Martinnal a garázsban, vagy egy Pontiac Firebird-del üldözni a rosszfiúkat. Ezekkel az autókkal a vezetés élménnyé válik, amit kevesen adnának oda egy önvezető darabért. Ráadásul a spontán gurulások sokszor stresszcsökkentő hatással vannak az emberekre, amit aligha tapasztalnánk egy olyan járműben ahol éppen ellenkezőleg, még lehetőségünk is adódik a problémákon agyalni.

Pillanatnyilag az önvezető járművekkel kapcsolatban nagyon sok olyan kérdés merül fel, amikre egyelőre a gyártók sem tudnak választ adni. A fogadtatásuk pedig nagyon vegyes, hiszen hatalmas technológiai áttörést jelentene a teljesen automata vezetési rendszer kifejlesztése, amire titkon mindenki vágyik, hogy kipróbálhassa. Azonban az is elmondható, hogy az emberek nem szívesen bízzák rá magukat teljes mértékben a számítógépekre. Ez pedig egy olyan probléma, amellyel minden márkának szembe kell néznie és megtalálnia a megfelelő kommunikációt arra, hogy meggyőzze a vásárlókat, hogy biztonságban vannak az autókban.

Látogasson el kereskedésünkbe és fedezze fel autókínálatunkat!
Ne feledje: Mi nem szimplán garanciát adunk, mi az autózás biztonságát adjuk Önnek!

Ezt olvasta?