Szinte biztos, hogy mindenki látott már olyan filmet, amiben önvezető autók rótták az utakat, vagyis olyan személygépjárművek, amelyeknek a vezetéséhez nem szükséges emberi beavatkozás. Maga a fikció már számos arcát megmutatta a mozivásznakon, hol pozitív, hol kevésbé megnyerő vonatkozásban, mégis általában elfog a borzongás, amikor a mérnökök egy újabb lépést tesznek a valódi önvezető autó megvalósítása felé.
Nos, ez a technológia egyelőre még csak a valóság és a fantázia síkja között egyensúlyoz, ám a technika fejlődésének köszönhetően már egyre inkább a küszöbön kopogtat. Olyannyira, hogy számos autó- és más híres márkák próbálkoznak létrehozni az első teljesen számítógépek által vezérelt, forgalomban is résztvevő járművet. Közülük talán a legismertebb a Tesla, ami kétségtelen, hogy az ilyen témájú fejlesztések élén jár.
Az önvezető rendszereket is rangsorolják
Mivel egyes gyártók már idénre, de legkésőbb a jövő évre ígérték a saját önvezető rendszerrel ellátott autójukat, érdemes kicsit az elmélet mögé lesni, mit is jelent a technológia.
Kezdjük talán azzal, hogy honnan számít egy autó önvezetőnek. A járműveket egy ötfokú skálán értékelik annak alapján, hogy milyen vezetést segítő, automatizált rendszerrel rendelkeznek. Természetesen a nullás szinten találhatjuk azokat az autókat, amelyek egyáltalán nincsenek ilyen technológiával felszerelve. A legtöbb új gyártású gépjárműben azonban már megtalálható például a sokak által preferált tempomat, ami az automatizáció első szintjén található. Ez a rendszer képes a gyorsulást és lassítást szabályozni, így a sofőrnek sem a fék- sem a gázpedált nem kell folyamatosan kezelnie. A második szinten már olyan vezetést segítő lehetőségeket találunk, mint a sávtartó mód, amely segítségével az autó képes egyszerre kormányozni és szabályozni a sebességet is. A mai technológia a hármas és négyes szint között foglal helyet valahol. Ugyanis már létezik olyan, jármű, amely bizonyos útszakaszokon képes magától haladni, kezelni a sávváltásokat és az előzéseket, azonban még egyes szituációban szükség van az emberi jelenlétre. Végül pedig az ötös szintű automatizáció, ahol már egyáltalán nem indokolt a sofőr beavatkozása, az autó képes önmagától vezetni bármilyen forgalmi helyzetben.
Sok változtatás szükséges az autók automatizálásához
Amint a technológia készen áll rá, a közutakon is megjelenhetnek az első önvezető autók, azonban ehhez jó néhány szabály- és törvénymódosításra is szükség lehet. Az önvezető rendszerek igen komoly előírások szerint működnek, így a szabálysértések előfordulási valószínűségét drasztikusan csökkenteni tudják. Kétséget kizáróan senki nem szeret pénzbüntetést kapni, amiért gyorsabban hajtott a megengedettnél, vagy tilosban parkolt, amire ezek a rendszerek megoldást jelenthetnek, hiszen a programjuk nem engedélyezi a szabályok megsértését. Másik oldalról nézve a dolgot viszont, a különböző szervezetek így hatalmas bevételforrástól eshetnek el (szerk.: bár ez egy hosszabb téma). Emellett pedig a közutakat is fel kellene készíteni, hogy az önvezető autók biztonságosan tudjanak közlekedni.
Ugyanakkor, ha feltételezzük, hogy az autó képes magától haladni figyelve a forgalmi körülményeket és mégis balesetet okoz – ahogy azt tette is 2016-ban egy prototípus – kit terhel a felelősség? Talán a vezetőt, aki beavatkozhatott volna, vagy a gyártót, mert nem tökéletes az általa kifejlesztett rendszer? A jelenlegi jogi környezet nincs felkészülve az ilyen lehetőségek igazságos elbírálására, és valljuk be őszintén nem is olyan egyszerű egy ehhez hasonló helyzetben okosnak lenni. Így mindenképpen szükséges a jogszabályokat és egyéb rendeleteket frissíteni és létrehozni egy elsősorban nemzetközileg egységes szabályozást, ami alapján könnyebb lehet az igazságszolgáltatás.
Vezetés helyett élmény taxizás
Az autók elsődleges funkciója, hogy eljuttassa utasait A pontból B pontba, amit a modern járművek a lehető legkényelmesebb módon igyekeznek végrehajtani. Ezt a célt szolgálják a vezetést segítő rendszerek és a különböző komfort elemek is, mint például a klíma, az ülésfűtés vagy a kulcs nélküli indító berendezés. Azonban a legtöbb ember számára az autó nem csak egy szállítóeszköz, sokkal inkább egy státuszszimbólum, amivel egy kiterjesztett énképet kommunikálhatnak a környezetük felé. Hiszen ki ne szeretne egy közismert titkos ügynök bőrébe bújni a legújabb Aston Martinnal a garázsban, vagy egy Pontiac Firebird-del üldözni a rosszfiúkat. Ezekkel az autókkal a vezetés élménnyé válik, amit kevesen adnának oda egy önvezető darabért. Ráadásul a spontán gurulások sokszor stresszcsökkentő hatással vannak az emberekre, amit aligha tapasztalnánk egy olyan járműben ahol éppen ellenkezőleg, még lehetőségünk is adódik a problémákon agyalni.
Pillanatnyilag az önvezető járművekkel kapcsolatban nagyon sok olyan kérdés merül fel, amikre egyelőre a gyártók sem tudnak választ adni. A fogadtatásuk pedig nagyon vegyes, hiszen hatalmas technológiai áttörést jelentene a teljesen automata vezetési rendszer kifejlesztése, amire titkon mindenki vágyik, hogy kipróbálhassa. Azonban az is elmondható, hogy az emberek nem szívesen bízzák rá magukat teljes mértékben a számítógépekre. Ez pedig egy olyan probléma, amellyel minden márkának szembe kell néznie és megtalálnia a megfelelő kommunikációt arra, hogy meggyőzze a vásárlókat, hogy biztonságban vannak az autókban.